کارآفرینی

سن قانونی برای گرفتن جواز کسب چقدر است؟

 

هر فردی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید برخی از مجوزهای قانونی را دریافت کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جواز یا پروانه کسب است.

ما در این محتوا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که جواز کسب چیست؛ در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب و مراحل آن را معرفی می‌کنیم و در پایان هم درباره سن قانونی دریافت جواز کسب توضیحاتی را خواهیم داد.

جواز کسب چیست؟

جواز کسب یکی از مجوزهای قانونی است که هر فردی برای شروع فعالیت اقتصادی یا تجاری خود باید برای دریافت آن اقدام کند.

در صورتی‌که فردی بدون دریافت پروانه کسب یا جواز، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند، چالش‌های قانونی متعددی برای وی ایجاد خواهد شد و حتی بازرسین اتحادیه اصناف با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی می‌توانند برای پلمپ آن واحد صنفی اقدام کنند.

مزایای دریافت جواز یا پروانه کسب چیست؟

اگرچه گرفتن جواز کسب برای شروع کسب‌وکارها الزامی قانونی است، با این حال داشتن این مجوز قانونی مزایای بسیار جذابی برای صاحبان مشاغل دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد با دارا بودن این مجوز قانونی از انواع حمایت‌های دولتی برخوردار خواهند شد؛ به‌طور مثال این امکان را خواهند داشت که تسهیلات بانکی کم‌بهره با اقساط بلندمدت دریافت کنند.

  • صاحبان مشاغل با داشتن جواز کسب می‌توانند از انواع خدمات شهری که از سوی شهرداری‌ها ارائه می‌شوند، استفاده کنند و حتی در صورت قصور این نهاد، به‌صورت قانونی خواستار حقوق خود شوند.

  • کسب‌وکارهایی که دارای پروانه کسب هستند، این امکان را دارند که برای ثبت برند و نشان تجاری خود اقدام کنند که این موضوع یکی از مزایای مهم داشتن جواز کسب محسوب می‌شود.

  • واحدهای صنعتی با اخذ پروانه کسب می‌توانند برای اجاره سوله‌های بزرگ در شهرک‌های صنعتی که تحت حمایت دولت هستند، اقدام کنند و با کمترین هزینه و مناسب‌ترین شرایط سوله‌های صنعتی اجاره کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب

افراد برای دریافت جواز کسب باید برخی از مدارک را به اتحادیه ارائه دهند که این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • آقایان برای دریافت پروانه کسب باید کارت پایان خدمت و یا معافیت از آن را داشته باشند.

  • هر فرد برای گرفتن این مجوز قانونی باید گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر را ارائه دهد.

  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل کسب‌وکار مورد نظر

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی

  • عکس پرسنلی در ابعاد 3×4

  • گواهی سلامت جسمی فرد متقاضی

مراحل دریافت جواز کسب

شما برای دریافت جواز کسب می‌توانید به اتحادیه اصناف مراجعه کنید و با ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب و پر کردن فرم‌های مربوطه، مراحل انجام این کار را به‌صورت حضوری پیگیری کنید.

مراجعه به اتحادیه و پیگیری حضوری مراحل دریافت جواز کسب می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد؛ به همین دلیل هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که این مراحل را به‌صورت آنلاین دنبال کنند.

برای ثبت درخواست دریافت جواز کسب از طریق آنلاین کافی است که مراحل زیر را به‌طور گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: به سایت درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.ir بروید و با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده و ثبت‌نام در آن، یک نام کاربری و کلمه عبور برای حساب کاربری خود تعیین کنید.

مرحله دوم: در صفحه لاگین این سامانه با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، به حساب کاربری خود وارد شوید.

مرحله سوم: در صفحه اصلی حساب کاربری خود روی گزینه «ثبت و پیگیری مجوز» بزنید.

مرحله چهارم: پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، روی گزینه «ثبت نهایی درخواست» کلیک کنید.

مرحله پنجم: در این مرحله یک کد پیگیری به شماره همراه شما ارسال می‌شود. این کد را با دقت در کادر مربوطه بنویسید تا اطلاعات مربوط به درخواست اخذ پروانه کسب برای شما نمایش داده شود. این اطلاعات را با دقت بخوانید و در صورت تایید آن‌ها، روی گزینه تایید کلیک کنید.

مرحله ششم: در این مرحله نوبت به بارگذاری مدارک مورد نیاز می‌رسد که باید آن‌ها را در این سامانه آپلود کنید.

مرحله هفتم: بعد از بارگذاری مدارک مورد نیاز، درخواست اخذ جواز کسب در نوبت پیگیری قرار می‌گیرد و در صورت تایید مدارک و احراز شرایط اولیه، یک بازرس از طرف اتحادیه به محل کسب‌وکار مورد نظر ارسال می‌شود.

سن قانونی برای دریافت جواز کسب

به‌طور کلی حداقل سن برای اخذ جواز کسب برای خانم‌ها و آقایان 18 سال تمام است و افرادی که زیر این سن هستند، امکان گرفتن پروانه کسب به نام خود را ندارند. البته آقایان برای دریافت این مجوز قانونی علاوه بر داشتن 18 سال تمام، ملزم به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از آن هستند.

سخن آخر

جواز کسب یکی از مجوزهای قانونی مهم است که هر فردی برای شروع کسب‌و کار و فعالیت اقتصادی و تجاری خود باید برای دریافت آن اقدام کند.

ما در این محتوا در مورد این‌که جواز کسب چیست و چه مزایایی دارد، صحبت کردیم؛ مدارک مورد نیاز برای اخذ این مجوز قانونی و مراحل آن را برشمردیم و در پایان هم درباره حداقل سن قانونی برای دریافت پروانه کسب توضیحاتی را ارائه دادیم.

این محتوا برگرفته شده از وب سایت ثبت شو است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=103411

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن